Clubrit 12
Bockenrijder
Verslag clubrit 15 mei
Vandaag staat weer een lange clubrit op het programma. In 1e instantie stond richting Dussen op de kalender maar aangezien we die rit recent nog gereden hebben had het bestuur een andere optie in gedachten. Een rit naar de Bockenreyder in Esbeek. Zoals altijd is de vertrektijd om 7 uur maar deze keer hadden we op zaterdag al een aantal afmeldingen. Jammer voor hen want uiteindelijk was dit een zeer mooie rit langs een omgeving waar we niet zoveel komen. Iets na zeven zijn we met tien man vertrokken (9 leden en een gastrenner) maar al snel kwamen we Wim tegen die nog aansloot bij de groep.
Het weer was goed hoewel het in het begin iets of wat fris was. De meesten hadden dan ook armstukken aan maar die waren uiteindelijk toch niet echte nodig. De wind stond Zuidoost dus gunstig voor deze rit. We vertrokken via Schijf om via Achtmaal richting Braken te rijden. Braken lieten we rechts liggen waarna we via Terijk naar Loenhout reden om de weg te vervolgen richting Sint-Lenaarts. Vanaf daar volgden we het kanaal langs Turnhout tot aan Arendonk waar we afsloegen richting Hoge Mierden. Hulsel werd aangedaan en vervolgens Netersel en zo langs Casteren. Naar boven richting Westelbeers om vanuit daar naar Den Bockenreyder te gaan. Hoewel we niet wisten waar deze herberg stond hadden we die toch al snel gevonden. Toen we eenmaal langs de Flaestoren reden wist ik dat het niet meer zo ver zou zijn. De Flaestoren in een uitzichttoren die over de natuurgebieden de Flaes uitkijkt en onder andere zicht biedt over het Goorven.
Bij den Bockenreyder werd het vocht gehalte en de calorieën snel aangevuld. De bediening was er snel en de appelpunten met slagroom werden dankbaar naar binnen gewerkt. Op enig moment leek het erop dat Kees Looijen ook op de menukaart stond maar dat bleek gewoon dialect. Een ûtsmijter met jonge kèès. Wok lekker, vooral die mee vijf eieren.
De bidons werden nog gevuld, de sanitaire stop gepleegd en we waren weer vertrokken. Nou met de wind vol in de rug ging de snelheid ook weer wat omhoog. Via Poppel, naar Alphen om zo weer op wat meer bekende weg te komen. De route was mooi maar niet overal even logisch. In Chaam was het handiger geweest als we bij het ingaan van chaam reeds linksaf waren gegaan. De vermijd je drukke wegen in het dorp en rijd je meer in de luwte. Er mogen altijd verbeterpunten zijn toch? Eénmaal richting Strijbeek ging de snelheid nog verder omhoog toen we in de verte RTC Zundert zagen rijden. Bij Meerseldreef hadden we ze ingehaald maar omdat Wim met het oversteken iets voor de groep reed volgde hij de RTC Zundert via de kerzelseweg en gingen wij via de Baeleman. Dat is iets om en even verder op zat Wim al te wachten op het viaduct om nog snel een paar mooie foto’s te maken van de gele trein die voorbij kwam.
Via Rijsbergen over de Ettenseweg richting huis om na 145 km weer in Rucphen aan te komen. Een aantal van ons gingen bij de heerlijkheid 1810 nog een pintje drinken en de rest ging door naar onze sponsor. Hier hebben we nog wat gedronken waarna we rond de klok van 13.00 weer thuis waren. Het was een zeer mooie rit in een nieuwe omgeving met mooie natuur. Het weer was ons goed gezind en we hebben zonder stukken en of ongevallen de rit voltooid. Dat is tegenwoordig niet zo vanzelfsprekend als je de berichten in de krant leest. Ook wij waren in Alphen weer getuige van agressief gedrag van automobilisten. Helaas zijn er steeds meer mensen met een kort lontje. Laten we hopen dat wij niet te veel met dit soort gasten in aanraking komen maar laten we vooral ook zelf voorkomen dat we in zo’n situatie terecht komen. Daar waar goeie fietspaden zijn moeten we ze ook zoveel mogelijk gebruiken. Resumé, een mooie rit van 145 km met 10 clubleden en een gastrenner en een gemiddelde van 32,2 km. Eén om niet snel te vergeten.